• تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه، 3 مهر 1402
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مخبرنیوز - پایگاه خبری مخبر
  • خانه
  • سیاسی
  • تکنولوژی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • بین‌الملل
  • استان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • فیلم
  • عکس
  • فضای مجازی
  • قیمت
    • قیمت طلا
    • قیمت ارز
    • قیمت ارز دیجیتال
    • بورس
  • خانه
  • سیاسی
  • تکنولوژی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • بین‌الملل
  • استان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • فیلم
  • عکس
  • فضای مجازی
  • قیمت
    • قیمت طلا
    • قیمت ارز
    • قیمت ارز دیجیتال
    • بورس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مخبرنیوز - پایگاه خبری مخبر
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی بین‌الملل

کریدور هندی- عربی- اسرائیلی و الزامات سیاست خارجی ج.ا.ایران

26 شهریور 1402
در بین‌الملل
مدت زمان مطالعه: 1 دقیقه

برای تحقق این ایده، کریدور حمل و نقل ریلی در حاشیه خلیج فارس از سال ۲۰۱۶ و در قالب راه اندازی شبکه ریلی شورای همکاری خلیج فارس (GCC) کلید خورد. بر اساس قرارداد منعقد شده میان کشورهای عضو شورا، قرار بود این کشورها هر کدام به صورت مستقل شبکه ریلی خود را ساخته و تکمیل کنند. نهایتا، پس از تکمیل تمامی خطوط ملی، شبکه شورای همکاری خلیج فارس با اتصال شبکه ریلی ملی این کشورها، راه اندازی شود. بدین ترتیب، یک شبکه ریلی عربی شکل می گرفت که تمام شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را از طریق یک خط راه آهن به طول 2177 کیلومتر، به یکدیگر متصل می کرد.
طراحی چنین برنامه ای برای ساخت و توسعه زیرساخت‌های لجستیکی، یکی از هدفمندترین و مهمترین اقدامات کشورهای عربی برای حرکت به سمت توسعه پایدار در منطقه، ضمن دور زدن تنگه هرمز و در نتیجه کم اثر کردن نقش جمهوری اسلامی ایران در آبهای خلیج فارس در خصوص مساله صادرات نفتی این کشورها به اروپا بود. با این وجود تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نتوانستند این پروژه بلندپروازانه رو طبق برنامه پیش ببرند. شیوع پاندمی کرونا، وابستگی اقتصاد کشورهای منطقه به نفت و کاهش قیمت این منبع انرژی، عدم وجود هماهنگی و همگرایی سیاسی کافی میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عدم دستیابی به یک رژیم حقوقی واحد که لازمه راه اندازی هر کریدور بین المللی است، از جمله دلایلی بود که سبب گردید کریدور ریلی خلیج فارس طبق برنامه پیش نرود و به مرحله افتتاح نرسد. البته وضعیت همه کشورهای این شورا یکسان نیست، امارات متحده عربی و عربستان دو کشور موفق در این پروژه بودند که توانستند در این مدت چارچوبی نظام‌مند برای حمل و نقل ریلی خود تدوین کرده و به موفقیتهای چشمگیری برسند.
بر این اساس آمادگی لجستیکی این دو کشور عربی حوزه خلیج فارس از یکسو و عضویت یکی و تمایل دیگری به پیمان ابراهیم سبب شد تا آمریکا و رژیم اسرائیل طرح جهت دار خود برای شکل دادن به یک کریدور جدید در راستای محدود و منزوی کردن همزمان جمهوری اسلامی ایران و چین را کلید بزنند. ایده اتصال منطقه از طریق راه آهن در سال 2021، در مجمع I2U2 (مجمعی متشکل از ایالات متحده، اسرائیل، امارات و هند که در اواخر سال 2021 تأسیس شد) از سوی رژیم اسرائیل مطرح گردید و پس از آن توسط دولت بایدن مورد حمایت قرار گرفت، تا اینکه در نشست گروه بیست (G20)که در اوایل سپتامبر 2023 برگزار گردید، هند، عربستان سعودی، امارات و اسرائیل با حمایت آمریکا از کریدور دریایی-ریلی شرق به غرب که ترانزیت تجاری میان کشورهای اروپایی، اسرائیل، اردن، اعراب خلیج‌فارس و هند را برقرار خواهد کرد، رونمایی کردند. پروژه‌ای عظیم به منظور ترانزیت کالا که از هند شروع می شود، از امارات و عربستان عبور می‌کند و در نهایت با اتصال به اردن و رژیم اسرائیل به کشورهای اروپایی می رسد. هدف ظاهری و عملیاتی این کریدور این است که آسیای جنوبی را به خاورمیانه متصل کند و سبب توسعه تجارت و اقتصاد بین کشورهای مسیر شود.

با این وجود، این پروژه اهداف سیاسی مختلفی را نیز دنبال می کند؛ این کریدور یکی از ابتکارات ایالات متحده آمریکا برای حفظ نفوذ خود در منطقه خاورمیانه و البته به طور همزمان جلوگیری از افزایش نفوذ چین در این منطقه است؛ در واقع از آنجا که منطقه غرب آسیا بخش کلیدی کریدور «یک کمربند، یک جاده» چین است، دولت آمریکا به ویژه در دوران ریاست جمهوری بایدن‌ می کوشد با پیشنهاد این کریدور جدید، از ارزش راهبردی طرح های چین بکاهد. هدف مهم دیگر این کریدور حذف جمهوری اسلامی ایران از یک مسیر ترانزیتی کلیدی و کاهش وابستگی حمل و نقل جهانی به تنگه استراتژیک هرمز است. این امر حربه همیشگی بستن تنگه هرمز در مواقع بحرانی را از جمهوری اسلامی ایران می گیرد (هر چندتاکنون نیز جمهوری اسلامی هیچ گاه به طور جدی از این حربه استفاده عملی نکرده و همواره به رعایت آزادی کشتیرانی و ترانزیت بین المللی مقید بوده است) و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و البته رژیم اسرائیل را به شاهراه امن و مرکز ثقل تجارت بین المللی تبدیل می کند.
بر این اساس به نظر می رسد کریدور جدید لطمه ای جدی به منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است و از این رو ضروری است که مقامات کشورمان برای مقابله با اثرات سوء ناشی از شکل گیری این کریدور اقداماتی انجام دهد که برخی از انها عبارتند از:
– بهره گیری از پتانسیل عادی‌سازی روابط با عربستان و توسعه دیپلماسی و رایزنی های سریع و همه جانبه با مقامات این کشور به منظور دور نمودن آن از پیمان ابراهیم و توسعه روابط با رژیم اسرائیل، همچنین مجاب نمودن این کشور به حفظ منافع و مراعات خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در منطقه؛
– رایزنی گسترده به منظور تقویت طرح اتصال شبه جزیره عربی از طریق ایران به کریدور شمال- جنوب جهت ارتباط پر سود دو طرفه با اوراسیا، قفقاز و آسیای مرکزی و چین؛
– برنامه ریزی و تعریف راهبردهای مشخص به منظور استفاده از ظرفیت بزرگ کرانه های ساحلی و بندری ایران، عراق، کویت و عربستان برای اتصالات دوجانبه ترانزیتی؛
– رایزنی برای اتصال ترانزیتی دوجانبه بندر دمام و بندر امام خمینی به منظور تأمین منافع مشترک هر دو کشور ایران و عربستان؛
– بهره گیری از ابزارهای سیاسی و حقوقی برای ترغیب و تحت فشار قرار دادن هند جهت عمل به وعده ها و تعهداتش در قبال بندر چابهار؛
– رایزنی و همکاری با چین برای رسیدن به راه حلی مشترک برای مقابله با عملیاتی شدن این کریدور و تحقق اهداف ضد ایرانی و ضد چینی آن.
بر این اساس به نظر می رسد هر چند شکل گیری توافق جدید کشورهای عضو گروه 20 بر سر شکل دادن به کریدور تزانزیتی جدید فضای ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک را تا حدی برای ایران تنگ کرده است، اما درهای دیپلماسی همیشه باز است و امکان رایزنی و بده و بستان برای کشورها وجود دارد. نکته اینجاست که نباید نسبت به این تحولات بی تفاوت بود و اجازه داد طرحهای ضد ایرانی بدون هزینه و مشکل برای کشورهای طراح و همکار آنها، اجرایی و عملیاتی شود. لازم است رایزنی با کشورهای عضو این توافق به صورت جداگانه و به تناسب سیاستها و اهداف هر یک از آنها با فوریت آغاز و هزینه هایی که لطمه احتمالی آنها به منافع ایران برایشان ایجاد خواهد کرد، به آنها گوشزد شود.

* استاد دانشگاه

منبع


پست قبلی

عضو کارگروه فیلترینگ: تا زمانی که شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده به قوانین ما تمکین نکنند، نمی‌توانیم به آن‌ها اجازه کار دهیم

پست‌ بعدی

احمدرضا عابدزاده برای همیشه از ایران رفت؟

مرتبط پست ها

اولین گروه از ارامنه قره باغ وارد ارمنستان شدند
بین‌الملل

اولین گروه از ارامنه قره باغ وارد ارمنستان شدند

2 مهر 1402
تمجید زلنسکی و ترودو از یک جنجنگوی نازیها در جنگ جهانی دوم
بین‌الملل

تمجید زلنسکی و ترودو از یک جنجنگوی نازیها در جنگ جهانی دوم

2 مهر 1402
پاشینیان و علی‌اف دیدار می‌کنند
بین‌الملل

پاشینیان و علی‌اف دیدار می‌کنند

2 مهر 1402
اولین کشور آسیایی که به مدار مریخ رسید!
بین‌الملل

اولین کشور آسیایی که به مدار مریخ رسید!

2 مهر 1402
دیدار وزرای خارجه ایران و واتیکان در نیویورک
بین‌الملل

دیدار وزرای خارجه ایران و واتیکان در نیویورک

2 مهر 1402
چهار سلاح مرگبار مورد استفاده ارتش روسیه ضد اوکراین
بین‌الملل

چهار سلاح مرگبار مورد استفاده ارتش روسیه ضد اوکراین

2 مهر 1402
پست‌ بعدی
احمدرضا عابدزاده برای همیشه از ایران رفت؟

احمدرضا عابدزاده برای همیشه از ایران رفت؟

اخبار اخیر

کشف حجاب را بابی‌ها و ازلی‌ها آغاز کردند تا به مسلمانان سرایت کند

کشف حجاب را بابی‌ها و ازلی‌ها آغاز کردند تا به مسلمانان سرایت کند

3 مهر 1402
ببینید | شوآف جدید محمدرضا گلزار با یک بنز لوکس در کارواش

ببینید | شوآف جدید محمدرضا گلزار با یک بنز لوکس در کارواش

3 مهر 1402
جنگنده‌هایی که بودجه‌های هنگفتی صرف ساخت آن‌ها شد/ عکس

جنگنده‌هایی که بودجه‌های هنگفتی صرف ساخت آن‌ها شد/ عکس

3 مهر 1402
شکست پیش از آغاز؛ سرنوشت یک شبه‌جنبش دروغین

شکست پیش از آغاز؛ سرنوشت یک شبه‌جنبش دروغین

3 مهر 1402

متن چند خطی دربارهٔ ما به زودی اینجا اضافه می‌شود. متن چند خطی دربارهٔ ما به زودی اینجا اضافه می‌شود. متن چند خطی دربارهٔ ما به زودی اینجا اضافه می‌شود. متن چند خطی دربارهٔ ما به زودی اینجا اضافه می‌شود.

ما را دنبال کنید

  • تماس با ما
  • درباره ما

تمامی حقوق این وبسایت برای مخبرنیوز محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • سیاسی
  • تکنولوژی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • بین‌الملل
  • استان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • فیلم
  • عکس
  • فضای مجازی
  • قیمت
    • قیمت طلا
    • قیمت ارز
    • قیمت ارز دیجیتال
    • بورس

تمامی حقوق این وبسایت برای مخبرنیوز محفوظ است.